Bio

Lo Kristenson (b. 1991) explores circular and twisting forms in her music, she strives for a listening communication between musicians, the room and the people who happen to be there. Her work has been presented in public on festivals such as Ung Nordisk Musik and the Nordic Music Days. In her work she has collaborated with among others the chamber orchestra Musica Vitae, Malvakvartetten and the Norwegian duo Vilde&Inga.

 

 

Skapande är för mig motstånd, samt att göra motstånd. Motstånd kan här betyda tyngd och tryck, men verkar också som kraft och energi. rörelser. Motstånd som håller emot, som trycker ned, som ger frustration och tyngd men också det motstånd som ger styrka och en sorts vild, ilsken glädje. Motståndskraft är avbrytande. Motstånd kan vara erfarenheter av förtryck, erfarenheter som sätter sig i kroppen. Motstånd ger kraft, och motstånd är närhet.

 

Lo Kristenson skriver musik som får breda ut sig i tid och rum. I sitt komponerande undersöker hon cirkulära och vridande former med fokus på den lyssnande kommunikation som kan uppstå mellan musikerna och i rummet. Hennes musik har framförts på festivaler som Ung Nordisk Musik och Nordic Music Days. I sitt komponerande har hon bland annat samarbetat med Musica Vitae, Malvakvartetten och den norska duon Vilde&Inga.

 

 


 

EDUCATION

Master in Composition – Western Art Music
The Royal College of Music, Stockholm, Sweden
August 2016 – June 2018

Bachelor in Composition – Western Art Music
The Royal College of Music, Stockholm, Sweden
2013 – 2016

Composition
Musikhögskolan Ingesund, Arvika, Sweden
2011 – 2013

 


 

OTHER

Founder of the network Konstmusiksystrar, together with the composer and soundartist Marta Forsberg, a women and trans separatistic organisation working for equality in the Contemporary Music scene in Sweden.

Curated the soundinstallation exhibition Konstmusiksystrar Presenterar at The Stockholm Concert Hall, together with the composer and soundartist Kajsa Lindgren.

Member of Föreningen svenska tonsättare